Archief FAQ - Huka

Meest gestelde vragen

Huka maakt je wereld makelijker

  • Wis filters
  • Algemene informatie & proefrit
  • Garantie, service & onderhoud
  • Prijs & levering
  • Technische vragen

Veelgestelde vragen over: Algemene informatie & proefrit

  • Wanneer kan een driewielfiets voor mij de oplossing zijn?

    Huka fietsen zijn speciaal ontwikkeld voor mensen die extra ondersteuning nodig hebben om met plezier stabiel en veilig te kunnen fietsen. Dit kan zijn doordat:

    • Je graag meer stabiliteit ervaart bijvoorbeeld bij het op- en afstappen.
    • Je graag wilt blijven fietsen, maar je het idee hebt dat je dit niet meer veilig op een tweewieler kan.
    • Je reactiesnelheid vermindert. Het voordeel van een driewielfiets is dat je langzaam kunt fietsen zonder dat je stabiliteit in gevaar komt.
    • Je te maken hebt met een beperking die van invloed kan zijn op jouw coördinatie of natuurlijke bewegingsmogelijkheden.

    Zou je graag meer informatie willen ontvangen over dit onderwerp? Neem dan gerust contact met ons. Daarnaast is het mogelijk om een afspraak te maken om de fietsen te bekijken en te ervaren. Dit kan bij jou op locatie, bij de dealer of bij ons in de showroom. Wil je langskomen in de showroom, dan kan dit op afspraak zodat we de tijd voor je kunnen nemen. Je kunt ons bereiken via het telefoonnummer 0541-572 472 of e-mail ons via info@huka.nl.

  • Hoe kies ik de juiste fiets voor mijzelf?

    Er zijn een aantal aspecten die van invloed zijn om een goede keuze te maken welke fiets het beste bij je past. Hierbij kan je denken aan:

    • Mate van ondersteuning: al onze fietsen zijn in de basis voorzien van sterke materialen die onder anderen zorgen voor een stabiele wegligging en een goed rijcomfort. Naast de standaard is het mogelijk om de fiets te voorzien van diverse ondersteuningen  afgestemd op jouw lichaam. Op deze manier kan je mogelijk nog veiliger en met meer plezier de weg op. Denk hierbij aan trapondersteuning, een aangepast zadel of stuur etc.
    • Design en model: naast veilig en stabiel fietsen mag je op een Huka fiets ook gezien worden. Met een betrokken team leveren we een brede collectie innovatieve fietsen en andere vervoersmiddelen naar Dutch design. Er zijn verschillende maatvoeringen beschikbaar.
    • Gebruik: fiets je voor dagelijks gebruik? Zet je de fiets in om met anderen te gaan fietsen? En met wie ga je fietsen? Hoeveel kilometers verwacht je te fietsen? Deze keuzes kunnen een doorslaggevende factor zijn welke fiets het meest geschikt is voor jou of jullie.

    Ga naar ‘Collectie fietsen en andere vervoersmiddelen

  • Kan ik een proefrit maken op een Huka fiets?

    Heb je interesse om een Huka fiets aan te schaffen? We laten jou een Huka fiets graag ervaren! Een proefrit is geheel gratis. Zodra je jouw interesse bij ons kenbaar maakt, plannen we samen een afspraak voor een proefrit. Eén van de adviseurs wordt vervolgens voor jou beschikbaar gesteld. De proefrit kan plaatsvinden bij jouw thuis, bij de fietsspecialist of bij ons op afspraak in de showroom.

  • Dien ik de fiets of ander vervoersmiddelen van Huka te verzekeren?

    Het is in Nederland niet verplicht om je fiets te verzekeren. Tenzij jouw fiets beschikt over Auto-vario, waarbij de fiets zonder meetrappen kan rijden. Een fiets met Auto-vario valt onder de snorscooters en dient zodoende verzekerd te worden. Beschikt jouw fiets niet over Auto-vario en staat deze fiets in de garage of in een andere ruimte binnen, dan valt deze vaak onder de inboedelverzekering. Staat de fiets buiten op straat of elders, dan valt deze daar niet onder en dien je, indien gewenst, je fiets te verzekeren. Met een fietsverzekering verzeker je de Huka fiets voor bijvoorbeeld diefstal en beschadiging. Beschik je over een rolstoelscooter Pendel of scootmobiel Classic, dan ben je verplicht deze te verzekeren. Jouw verzekeringsmaatschappij kan jou hierbij adviseren.

  • Kom ik in aanmerking voor een vergoeding van een aangepaste fiets?

    Om voor een vergoeding in aanmerking te komen voor een aangepaste fiets of ander vervoermiddel, worden er diverse criteria gesteld. Uiteraard is een Huka fiets of ander vervoersmiddel ook particulier aan te schaffen. Het voordeel hiervan is dat je sneller over jouw Huka fiets of ander vervoermiddel beschikt! Doorgaans heb je binnen twee weken jouw Huka thuis.

    Laat jouw financiële situatie het niet toe en/ of kom je graag in aanmerking voor een vergoeding van de overheid? Afhankelijk van de situatie zijn er diverse instanties hiervoor te raadplegen. Houd er rekening mee dat de doorlooptermijn via een dergelijk traject behoorlijk kan oplopen en daardoor de levertermijn van fiets eveneens oploopt. Wil je meer informatie over welke instanties je kan raadplegen? Ga dan naar deze link. Heb je inmiddels een hulpmiddel aangeschaft, dan kom je helaas niet meer voor een vergoedingsregeling in aanmerking.

  • Wat kost een driewieler gemiddeld?

    Vanaf  € 2130,- schaf je bij Huka een driewieler aan. Deze is naar wens aan te passen met ondersteuningen en accessoires. De Huka fiets is bijvoorbeeld te voorzien van elektrische ondersteuning, heupsteunen, armsteunen, anti-lekbanden etc. Wil je jouw Huka fiets nog persoonlijker maken? Jouw favoriete RAL kleur behoort tot de mogelijkheden.

  • Waarom betaal ik 9% BTW in plaats van 21% BTW?

    Al onze fietsen en andere vervoersmiddelen vallen onder de medische hulpmiddelen. Zodoende betaal je voor een Huka fiets of ander vervoersmiddel met de bijbehorende onderdelen en accessoires 9% BTW. We hebben het dan over onze driewielers, tandems, duofietsen, scootmobielen en rolstoelscooters.

  • Kan ik een Huka fiets of ander vervoersmiddel ook huren?

    Huka werkt naast fietsspecialisten samen met fietsverhuurorganisaties. Wil je graag een dagje weg of ben je op vakantie elders in het land? Ga dan naar onze verkooppunten. Op deze pagina vind je een overzicht van de fietsverhuurorganisaties in Nederland. Op basis van jouw locatie en gekozen categorie ‘fietsverhuurorganisaties’ worden de locaties voor je in kaart gebracht.

  • Via wie wordt een Huka fiets geleverd?

    Je kan Huka rechtstreeks benaderen als je interesse hebt en geadviseerd wilt worden over onze fietsen of andere vervoersmiddelen. Indien je voornemend bent om een Huka fiets of ander vervoersmiddel aan te schaffen, bekijken we, afhankelijk van op welke wijze je de Huka fiets aanschaft, met welke partner we jou in contact brengen. Dit kan bijvoorbeeld een fietsspecialist zijn. De Huka partner zorgt uiteindelijk voor de aflevering en het onderhoud van de fiets. Op deze manier heb je altijd één aanspreekpunt op het moment je fiets hebt aangeschaft. Bij deze partner kan je ook het onderhoud laten verrichten.

  • Bezorgen jullie door heel Nederland en daarbuiten?

    Huka bezorgt in binnen- en buitenland. De verzendkosten bij de aanschaf van een fiets of ander vervoersmiddel in Nederland nemen wij voor onze rekening. Wordt de Huka fiets gerepareerd door ons op het moment jouw dealer er niet uit komt, dan brengen we hiervoor verzendkosten in rekening. Wil je een Huka fiets vanuit het buitenland aanschaffen? Geen probleem. Huka heeft verschillende dealers die vertegenwoordigd zijn in onder anderen Duitsland, België, Zweden, Italië en de Verenigde Staten. Ga naar onze verkooppunten voor meer informatie.

  • Wat is de gemiddelde levertijd?

    Doorgaans hanteren wij een levertijd van 4 werkweken op onze collectie fietsen en andere vervoersmiddelen. Heb je speciale wensen aangaande jouw Huka fiets? Dan kan het iets langer duren. Heb je speciale wensen met betrekking tot de levering van jouw Huka fiets? Maak ze bespreekbaar met ons en we gaan kijken wat we voor je kunnen doen. Neem voor meer informatie contact met ons op via het telefoonnummer 0541-572472 of e-mail ons via info@huka.nl.

  • Ik heb een fiets besteld via een WMO leverancier. Kunnen jij mij informatie geven over de levertijd?

    Nee, helaas is het niet mogelijk om jou informatie te geven over de levertijd van de fiets of ander vervoersmiddel van Huka waarvoor je in aanmerking komt. Vanuit de privacy wetgeving hebben wij deze informatie niet tot onze beschikking. De WMO leverancier in jouw gemeente kan je op de hoogte stellen van de verwachte levertijd van jouw Huka.

  • Kan mijn bezorgafspraak gewijzigd worden?

    In overleg is er veel mogelijk. Afhankelijk van wanneer je jouw bezorgafspraak wijzigt en jouw wensen, gaan we bekijken wat mogelijk is. Neem voor meer informatie contact met ons op via het telefoonnummer 0541-572472 of e-mail ons via info@huka.nl.

  • Wat is de garantie op een Huka fiets of ander vervoersmiddel?

    Huka hanteert standaard 5 jaar garantie op het frame en de voorvork van jouw fiets. Zodra je je registreerd kan je jouw garantie kostenloos verlengen naar 10 jaar op het frame en de voorvork. Op de Classic en Pendel heb je 2 jaar garantie op de accu’s en andere onderdelen. Deze garantie geldt ook op de Huka fietsen. De garantie is niet van toepassing op schade of gebreken aan de Huka fiets of ander vervoersmiddelen die zijn ontstaan door verkeerd of onoordeelkundig gebruik. De beoordeling hiervan ligt bij Huka BV of een door Huka BV aan te wijzen vertegenwoordiger. Tevens geldt de garantie niet voor delen die onderhevig zijn aan slijtage, zoals de ketting, remmen en banden.

  • Verricht Huka het periodieke onderhoud?

    Jouw fietsspecialist of WMO winkel verzorgt het periodieke onderhoud, tenzij de desbetreffende partij het onderhoud door Huka laat verzorgen. Mocht je vragen hebben aangaande het onderhoud van jouw fiets, stel deze dan altijd bij jouw fietsspecialist of WMO winkel. Zij monitoren jouw fiets.

    Op het moment de fiets via jouw fietsspecialist of WMO winkel bij ons voor onderhoud wordt aangemeld, worden wij niet op de hoogte gesteld van wie deze fiets is. Zodoende kunnen wij helaas geen vragen aan jou beantwoorden als eindgebruiker over lopende onderhoudsverzoeken die aangemeld worden bij ons. Jouw fietsspecialist of WMO winkel is op de hoogte van de status.

  • Is het mogelijk om mijn huidige Huka fiets aan te laten passen?

    Ja, dit is mogelijk. Afhankelijk van jouw wensen gaan we in samenspraak met jouw fietsspecialist of WMO winkel bekijken op welke wijze we jouw Huka fiets of ander vervoersmiddel weer geschikt voor je kunnen maken. Wil je meer informatie hierover? Neem dan contact op met jouw fietsspecialist of WMO winkel. Uiteraard mag je ook ons bellen voor een vrijblijvend advies.

  • Hoe onderhoud ik mijn accu het beste?

    • Gebruik altijd een originele acculader voor de driewieler, tandem, duofiets of ander vervoersmiddel zoals de rolstoelscooter.
    • Zorg ervoor dat de accu altijd voldoende is opgeladen als je weg gaat. Is er een langere tijd geen gebruik gemaakt van de fiets of ander vervoersmiddel? Laat dan de batterijen volledig op.
    • Een lage omgevingstemperatuur heeft een nadelig effect op het laden van accu’s. Bij temperaturen beneden de 10 graden kunt je het beste de accu mee naar binnen nemen en bij kamertemperatuur laden.
    • Hoe constanter je rijdt, hoe langer de accu meegaat. Vaak optrekken, stoppen of rijden op zandpaden of een heuvelachtige omgeving vraagt meer kracht van de accu.
  • Wie raadpleeg ik bij een defect aan mijn Huka fiets of ander vervoersmiddel?

    Heb je een defect aan jouw Huka fiets of ander vervoersmiddel of heb je een vraag aangaande het onderhoud? Neem contact op met jouw fietsspecialist of WMO winkel. Zij kunnen jouw adviseren en kunnen, indien van belang, jouw Huka fiets of ander vervoersmiddel repareren.

  • Waar laat ik het onderhoud verrichten van mijn Huka fiets of ander vervoersmiddel?

    Het onderhoud aan jouw Huka fiets of ander vervoersmiddel verzorgt jouw fietsspecialist of WMO winkel waar je de fiets hebt aangeschaft. Ben je verhuisd en zoek je een dichtstbijzijnde Huka dealer in de buurt? Ga dan naar onze verkooppunten.

  • Wie kan mij ondersteunen met het onderhoud van een tweedehands Huka fiets of vervoersmiddel?

    We hebben een landelijk dekkend dealernetwerk waar je terecht kunt om jouw (tweedehands) Huka fiets of ander vervoersmiddel te laten onderhouden. Zowel de service locaties als de showroom locaties kunnen je hierbij ondersteunen. Ga naar deze pagina om te bekijken wie jouw dichtsbijzijnde Huka dealer is.

  • Wat is de actieradius van een Huka fiets of ander vervoersmiddel met een elektromotor?

    Dit hangt af van welke elektrische driewieler of andere aanpaste fiets je aanschaft of in bezit hebt. Een gemiddelde actieradius op onze fietsen is 40 km. Dit geldt niet voor alle fietsen. Zo heeft de driewieler Cortes een actieradius van 75 km.

  • Kan mijn fiets later van een elektromotor worden voorzien?

    Ja, in de meeste gevallen is dit mogelijk. Vraag naar de mogelijkheden bij jouw fietsspecialist, WMO winkel of neem contact met ons op.

  • Ik heb een vervangend onderdeel nodig. Waar kan ik deze bestellen en laten monteren?

    Als Huka partner kan je jouw onderdelen rechtstreeks bestellen via Huka. Het handigste is om dit via de e-mail te doen in combinatie met een ordernummer. De aanvraag kan je verzenden naar service@huka.nl. Ben je consument en wil je zelf een onderdeel aan jouw fiets of ander vervoersmiddel vervangen? Wij adviseren je deze werkzaamheden te laten uitvoeren door jouw fietsspecialist of WMO winkel. Mede hiermee voorkom je dat de fabrieksgarantie vervalt.

  • Wat is de maximale belasting van jullie fietsen en vervoersmiddelen?

    Elke fiets of vervoersmiddel heeft een andere opbouw, waardoor voor elke fiets de maximale belasting ook anders is. In onderstaande tabel tref je de maximale belasting per fiets of ander vervoersmiddel van Huka.

    AT-A 90 kg gebruiker + 25 kg bagage
    AT-B 130 kg gebruiker + 25 kg bagage
    City M 130 kg gebruiker + 25 kg bagage
    City L 130 kg gebruiker + 25 kg bagage
    Cortes 125 kg gebruiker + 25 kg bagage
    Vasco 110 kg gebruiker + 25 kg bagage
    Orthros 120 kg bestuurder + 120 kg bijrijder + 10 kg bagage
    Copilot 24 80 kg bestuurder + 100 kg bijrijder + 20 kg bagage
    Copilot 26 80 kg bestuurder + 100 kg bijrijder + 20 kg bagage
    Copilot 3/24 80 kg bestuurder + 100 kg bijrijder + 20 kg bagage
    Copilot 3/26 100 kg bestuurder + 100 kg bijrijder + 20 kg bagage
    Duet 80 kg bestuurder + 100 kg bijrijder + 20 kg bagage
    Pendel 125 kg
    Classic DX2 150 kg incl. bagage
    Classic MAXX2
    300 kg incl. bagage

  • Is het mogelijk om mijn huidige Huka fiets aan te laten passen?

    Ja, dit is mogelijk. Afhankelijk van jouw wensen gaan we in samenspraak met jouw fietsspecialist of WMO winkel bekijken op welke wijze we jouw Huka fiets of ander vervoersmiddel weer voor je geschikt kunnen maken. Wil je meer informatie hierover? Neem dan contact op met jouw fietsspecialist of WMO winkel. Uiteraard mag je ook ons bellen voor een vrijblijvend advies.

Meer van Huka? Meld je aan!