‘We gunnen iedereen de vrijheid en de zelfstandigheid van een fiets’

De wind door je haar, de zon op je gezicht of je broek doornat en slippend over herfstbladeren. Fietsen. Vanaf het moment dat je een volwassene achter je op een exemplaar met zijwieltjes ‘goed zo’ hoorde roepen, weet je niet beter. Maar wat als je door omstandigheden niet (meer) kunt fietsen? Een ongeluk, ouderdom of een aangeboren beperking kan iets dat zó gewoon lijkt, flink in de weg staan.
Tekst: Maaike Thüss | Fotografie: Robin Hilberink
Huka Bikes zorgt er in oktober al vijftig jaar voor dat iedereen die dat wil ook kán fietsen. Het begon ooit met zitsystemen voor kinderen in samenwerking met revalidatiecentrum Roessingh. Inmiddels is het bedrijf aangesloten bij het beursgenoteerde Zweedse MedCap en grote speler op de nationale en internationale markt. Gewoon vanuit Oldenzaal, waar het ooit begon. En hoewel in vijftig jaar tijd het assortiment enorm is veranderd, is er één ding nog steeds hetzelfde. “Onze grote drijfveer is mensen hun vrijheid teruggeven, hen weer te laten deelnemen aan de maatschappij”, zegt commercieel directeur Thomas Mittendorff. “Ja we moeten winst maken, maar voor al onze veertig medewerkers geldt dat we het iedere dag doen voor de eindgebruiker.”
Die eindgebruiker kan een oudere Australiër zijn die met zijn zoon op een duofiets samen boodschappen gaat doen of een kind met een handicap dat voor het eerst op een driewielfiets van Huka stapt en deze zelf in beweging krijgt. “Die lach die mensen op hun gezicht krijgen als ze merken dat het lukt”, zegt algemeen directeur Rob Lotgerink, “die is onbetaalbaar.”
Uniek en uit Oldenzaal
Vanuit de werkplaats in Oldenzaal werken monteurs dagelijks aan unieke fietsen. “We passen de fiets aan naar de wensen van degene die hem gaat gebruiken”, vertelt financieel directeur Rogier Halink. En daarbij is van alles mogelijk. Er wordt samengewerkt met professionals als ergotherapeuten als een fiets vanuit de WMO vergoed wordt, maar ook met rijwielhandelaren die hun klanten adviseren en voor de finishing touch naar Oldenzaal verwijzen. Daar kunnen ze in het Experience Center aan de Münsterstraat de fiets uitproberen en bijvoorbeeld accessoires als een wandelstokhouder, pedalen waar de voeten in vast kunnen worden geklikt of een fixerend vest zien.
Fit is het nieuwe rijk
Duo-fietsen, driewielfietsen, rolstoelfietsen, tandems; voor iedereen is er een fiets op maat uit Oldenzaal. “Het aantal gebruikers zal alleen maar toenemen”, voorspelt Mittendorff. “De vergrijzing zet door. In 2030 zal een op de drie mensen in Europa 60-plusser zijn. Dat is dus de markt waarop wij ons zullen gaan richten de komende jaren.
Bovendien: er is steeds meer aandacht voor gezondheid in het algemeen en gezond oud worden in het bijzonder. Fit is het nieuwe rijk. We verwachten zo’n vijftien procent groei per jaar met Huka Bikes.”
Regeren is vooruitzien, dus een volgend pand in dezelfde straat is al gehuurd om de toenemende vraag aan te kunnen en de directie denk na over een manier om een standaard frame te ontwikkelen dat voor verschillende modellen toepasbaar is. “Het fijne is dat we, hoewel onderdeel van een grote organisatie, zelf kunnen bepalen in welke richting we gaan”, aldus Lotgerink. “Waardevol, want zo kunnen we ook de manier van werken die we hier hebben behouden. We zorgen goed voor onze medewerkers, zowel in contact als in ontwikkelingsmogelijkheden, zetten ons al vijftig jaar in om goede service te leveren en gaan voor goede contacten met leveranciers en klanten.”
Feedback is waardevol
De toekomstvisie voor Huka Bikes bestaat dus uit groei, maar daarnaast ook uit het doorontwikkelen van de fietsen. “Van gesprekken met gebruikers, leveranciers en klanten leren we veel. We passen onze producten desgewenst aan”, zegt Mittendorff. “Neem Noorwegen. We wonnen daar onlangs een tender en leveren fietsen aan de overheid. In verband met het Noorse heuvellandschap, bleek een zwaardere motor voor de elektrische trapondersteuning goed te zijn. Daar zorgen we dan voor. Feedback is – net als data-analyse – waardevol, zo komen we verder.”
De fietsmarkt blijft dus volop in beweging. Net als technische vervolmaking. Op een veilige manier, onder meer door te voldoen aan de eisen van de Medical Device Regulations. Ook de ecologische footprint is voor Huka Bikes onderdeel van de bedrijfsvoering. De directie werkt er volop aan. De materiaalkeuze, een fiets ‘ombouwen’ als voor de gebruiker meer, minder of andere aanpassingen nodig zijn of nadenken over het hergebruik van materialen aan het einde van de levensduur van een fiets, over alles wordt nagedacht. “Maar voorop staat dat we ons blijven inzetten voor de mobiliteit van iedereen. We gunnen alle mensen de vrijheid om te gaan en staan waar ze willen. Op een fiets.”
Lees het hele magazine van Twentevisie hier!